Hvis du anvender Long tail søgeord i SEO, fokuserer du på længere søgefraser, som kunder typisk vil anvende når de er tæt på at foretage et køb. Long tail søgeord vil være mindre konkurrenceprægede og kan føre til højere konverteringsrater.

Lavere konkurrence: Lange søgeordsfraser er specifikke, hvorfor færre websites konkurrerer om dem. Dette gør det nemmere at rangere højt i søgeresultaterne. Det er lidt som at fiske i en mindre sø – der er færre fisk, men også færre fiskere.
Højere konverteringsrate: Når en forbruger søger med lange og specifikke søgeord, har de ofte en klar intention og tæt på købsbeslutningen. Dette øger dine chancer for at opnå konvertering. Hvis vi vender tilbage til fiskesøen fra eksemplet før, smager fiskene i den lille sø altså lidt bedre, fordi kvaliteten er så høj!
Korte søgeord vs. Lange søgeord
Korte søgeord er generelle og bredere søgeudtryk. De er derfor konkurrenceprægede og svære at rangere højt på, især for mindre virksomheder. For eksempel, et kort søgeord som “sko” vil have enorm konkurrence. Forbrugeren vil som standard forvente at Zalando, Boozt og mange andre kommer op før en lille virksomhed.
I modsætning til korte og brede søgeord, finder vi Long tail søgeord. De er mere beskrivende og specifikke, og kunden er ofte længere i købsrejsen ved søgening på disse ord. Typisk vil Long tail søgeord bestå af flere ord og være målrettet niche. Længere nede i indholdet finder du en tabel med eksempler.

FAQ om Long tail og søgeord
Et ord eller en sætning, som optræder på din hjemmeside. Ordet er strategisk udvalgt og indlejret, ud fra forståelse om at din målgruppe søger efter det på Google og skal besøge din hjemmeside.
Long tail søgeord har mindre konkurrence og tiltrækker målrettede kunder, hvilket kan forbedre konverteringsrater. Potentialet ved denne søgeordstype er således stor.
Alle virksomheder, især små, kan drage fordel af lange søgeord. Det er som at fiske i en mindre sø – der er færre fisk, og fiskere. Fiskene smager dog bedre, fordi kvaliteten er så høj!
Eksempler på Long tail vs. Short tail
I tabellen nedenfor finder du eksempler på forskellen mellem korte og lange søgeord.
Short tail søgeord | Long tail søgeord |
---|---|
Sko | Salomon vandresko dame |
Kaffemaskine | Bedste kaffemaskine til kontor |
Løbesko | Løbesko til maraton |
Bærbar | Bedste gaming bærbar |
Kjole | Kort gallakjole |
Hjemmeside | Hvordan laver man en hjemmeside |
Opsummeret er lange søgeord mere målrettede, og kan hjælpe med at tiltrække et mere specifikt publikum. Typisk vil længere søgeord også opsnappe forbrugere som er tættere på købshandling. Og det smarte er, at når du eks. skriver “Bedste gaming bærbar”, finder du stadig på søgeordet “bærbar”. Det gør det altså meget lettere for forbrugeren at finde dit specifikke resultat, men åbner dig fortsat på de brede søgninger.
Du skal nu overveje, om “bærbar” skal have samme landingsside som søgeordet “Bedste gaming bærbar”. Det vil typisk afhænge af produktsortiment, målgruppe og de afsatte ressourcer. Det kan være en større overvejelse, som kræver en dybdegående indsigt i SEO. Hvis du og din virksomhed skal mestre denne del af SEO, og mange flere, står vi til rådighed. Vi har sammensat et dybdegående SEO kursus, som kan sparke opad på jeres placeringer og dermed øge trafikken til jeres hjemmeside.